Catalogus details

Mad, Bad & Sad



Deze praktische ééndaagse training geeft meer inzicht in het gedrag van mensen met verward/psychiatrisch gedrag

Een groeiend deel van de lastige interactie met burgers betreft de omgang met verwarde personen. We lijken in ons dagelijks werk steeds vaker in aanraking te komen met verwarde personen en psychiatrisch- en anderszins verstoord gedrag. Inwoners zijn bijvoorbeeld onder invloed, zijn de weg kwijt of reageren zonder aanwijsbare reden agressief of emotioneel. Verwarde personen zijn mensen die de grip op de situatie waarin ze op dat moment verkeren, dreigen te verliezen. Deze doelgroep is zeer divers met verschillende beperkingen (verstandelijk beperkt, dementie, persoonlijkheidsstoornissen) en verschillende problemen (verslaving, schulden, dakloosheid, illegaliteit). Zij ondervinden vaak ook op verschillende leefgebieden aanpassingsmoeilijkheden. Gemeenten vervullen tegenwoordig een belangrijke rol in het zorgdragen voor de juiste opvang, zorg en ondersteuning voor deze doelgroep. Hierdoor zien gemeenteambtenaren zich niet zelden geconfronteerd met lastige situaties met burgers waarin verward gedrag een prominente rol speelt. Wanneer je in je werk met dit gedrag in aanraking komt, is het belangrijk te weten waar dit gedrag vandaan kan komen en hoe je hier het best op kunt reageren.

Na het volgen van deze training weet je beter hoe te reageren op mensen met verward gedrag.
Het effect hiervan is dat:

  • Mensen die verward gedrag vertonen, zich meer erkend en gehoord voelen en daarmee ook zelf weer enige grip zullen terugvinden.
  • De medewerker zichzelf minder snel van het stuk laat brengen door deze vaak erg lastige klant-situaties.
  • Situaties waarin de medewerker te maken krijgt met dit gedrag dit minder belastend is voor het werk(plezier).
  • De medewerker (h)erkent wanneer dienstverlening niet meer mogelijk is (voor de medewerker en/of de klant), en is dus ook in staat zonder twijfel hulp/assistentie te vragen (interventieteam, politie, handhavers en organisatorische aanpak).

Met dit inzicht verkrijg je vaardigheden waarmee je beter weet te handelen wanneer je met dit gedrag te maken krijgt.
Ook zal de training zich richten op zelf zorg en emotie regulatie om veiligheid voor de medewerkers te kunnen waarborgen.
Daarnaast zal er tevens ruimte zijn voor individuele aandacht voor de deelnemers en hun specifieke eigen casuïstiek.

De afwisselende training biedt uitgebreid ruimte voor eigen inbreng, uitwisseling en onderzoek.
Je leert gedrag te herkennen, erkennen, verkennen.
Zo kun je bieden wat nodig is voor de persoon in het huidige moment en blijf je tegelijkertijd zorgen voor jezelf.

Doelgroep
Alle medewerkers met direct fysieke klantcontacten, die de training 'Jij moet bek houden!' , van Caroline Koetsenruijter hebben gevolgd. 

Opbouw training
Max. 8 deelnemers; 1 trainer + 1 co-trainer / 2 aaneengesloten dagdelen (9.00u tot 16.00/16.30u)

Belangrijk! 

  • Deelnemers ontvangen ruim van te voren een uitnodiging met intakeformulier en een reader met het verzoek vast het één en ander door te nemen.
  • Pauzes zijn flexibel en afhankelijk van dynamiek en noodzaak.
  • Deelnemers worden verzocht allemaal gebruik te maken van een koptelefoon.


De trainers:

 Naomi Antonius

 Caroline van Leerdam

 Erno Pieter

 Mark van Bruggen

 Jolijn van Ginkel

    

 

 

MAYBE YOU ARE ALSO INTERESTED IN..

Nooit meer Nee (Online)

Informele aanpak / Contact bij (negatief) besluit

Inwonersparticipatie, zo doen we dat in Dronten!

Samen dementievriendelijk | GOED omgaan met dementie

Samen Dementievriendelijk | Aan de telefoon

Krijg het voor elkaar als ondernemende ambtenaar (Masterclass)

Deep Democracy


Je bent niet ingelogd. Log in om een vraag te stellen over dit evenement of om je interesse op te geven.

INFORMATION
Training agency SPAN Organisatie-advies & Opleidingen
PLANNED
Start Location Available seats
15-06-2021 Online (thuiswerkplek)
Zoom

10 Apply
17-06-2021 Online (thuiswerkplek)
Zoom

10 Apply
21-06-2021 Online (thuiswerkplek)
Zoom

10 Apply
02-09-2021


10 Apply